Hur lång räckvidd har din elbil? Egentligen?
Undrar du hur lång räckvidd en elbil har? Läs varför en elbils räckvidd inte är vad biltillverkaren säger, och vad som påverkar räckvidden.
Enligt olika undersökningar och intervjuer är räckvidden det viktigaste för en elbilsägare. Eller snarare rädslan för att den inte är tillräcklig. Vi förstår dig som känner så, sällan stämmer biltillverkarnas löften med verkligheten.
Räckvidden beräknas enligt ett speciellt WLTP-test
WLTP står för Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Detta är en EU-standard för att kunna jämföra olika bilmodeller med varandra. Det är alltså en metod för alla bilar, och inte enbart för elbilar. Här kan du läsa om hur testet går till, men det är viktigt att förstå att det inte är en exakt utlovad räckvidd.
Din körstil påverkar
Bilens räckvidd påverkas mycket av förarens beteende bakom ratten. Hastighet, temperatur och luftmotstånd spelar stor roll, och en förare som kör lugnt kan komma betydligt längre än en hetsig förare som kör snabbt och ryckigt.
Känns det som att din egen elbil ljuger om räckvidden?
Har du kört iväg en vacker vinterdag, där bilens mätare lovar en räckvidd på 300 km? Bara för att efter tio mil inse att det inte alls kommer stämma. Det kan bero på din körstil, men också att kylan kraftigt drar ner räckvidden. Även om bilen tar aktuella temperaturer i beaktning så blir det lätt en optimistisk prognos från ett varmt garage.
Kylan påverkar batteriets kapacitet
Tester visar att en elbil kan tappa upp till 20 % vid noll grader. Det beror på att jonerna i ett nedkylt litiumbatteri får svårare att röra sig. Bilen behöver lägga energi på att värma upp batteriet istället för på bilens drivkraft.