Vi förstår elbilar. Och vi förstår din energi bakom ratten.
Elbilsmarknaden har haft en explosiv utveckling de senaste åren. Vart tredje bilköp i Sverige var en elbil under 2022. 2023 räknar man med att 65 % av alla nya bilar är laddbara, varav 40 % går på ren el och resten är hybrider.
I Norge blir bilparken ännu mer elektrifierad, mycket beroende på att elbilar skattesubventioneras. Fyra av fem nya bilar var batteridrivna 2022. Vårt grannland har som mål att bli första landet i världen att sluta sälja bensin-och dieselbilar till 2025.
Vi förstår om du vill veta allt om elbilar.
Vi får många frågor från elbilsägare. Vad kan gå sönder på en elbil? Hur länge håller batteriet? Vad kostar det att ladda, serva och reparera en elbil? På MECA vill vi ta ett ansvar för att synliggöra elbilens behov av service och underhåll. Därför har vi samlat nyttig information för dig som kör en elbil eller funderar på att skaffa en.
Får alla verkstäder hantera elbilar?
Hur fungerar en service för elbilar?
Hur ofta måste elbilen servas?
Vilken elbil har längst räckvidd?
Hur lång räckvidd har en elbil på vintern?
Hur länge håller batteriet i en elbil?
Vad kostar det att ladda en elbil?
Hur laddar jag elbilen smartast?
Var finns alla laddstationer för elbilar?
Hur hög fordonsskatt har elbilar?
Vad är milkostnaden för en elbil?
Hur försäkrar man en elbil bäst?
Vad kan gå sönder på en elbil?
Är elbilen den bästa bilen för miljön?
Kan min elbil ha dragkrok?
Kan jag köra husvagn med min elbil?
Vad är skillnaden mellan elbil och hybrid?
Vill du boka en tid för din elbil?
Alla våra verkstadstjänster går att boka för dig som kör en elbil eller hybrid. Du bokar smidigt på vår hemsida, och i samband med bokningen visas alla verkstäder som kan hantera din bil.
Boka här
Får alla verkstäder hantera elbilar?
Nej, det är inte vilken verkstad som helst som får serva eller reparera en elbil. Teknologin är så pass avancerad att den kräver specialkompetens, vilket i sin tur kräver att verkstaden sätter sin personal i skolbänken. Dessutom behöver en godkänd elbilsverkstad ha speciell utrustning för att mäta, serva och reparera elbilens olika funktioner. På Meca kompetensutvecklar vi löpande våra fordonstekniker i ett speciellt utbildningsprogram för elbilar, och för varje månad får vi fler godkända elbilsverkstäder.
Läs hur MECA är din trygga elbilsverkstad
Hur fungerar en service för elbilar?
Alla bilar behöver underhåll. Elbilar är inget undantag, även om själva servicen är annorlunda jämfört med en bil som går på diesel eller bensin. Ingen motorolja behöver bytas. Du behöver aldrig oroa dig för kostsamma kamremsbyten. Till skillnad mot en klassisk förbränningsmotor det färre rörliga delar som slits i elbil, vilket i de flesta fall ger lägre servicekostnader. Kupéfiltret behöver bytas och bromsarna kontrolleras.
Läs mer om MECAs elbilsservice
Hur ofta måste en elbil servas?
Ett normalt serviceintervall för elbilar är en gång per år, sedan varierar detta hos olika biltillverkare och modeller. Bilens serviceindikator talar om när det är dags för service. Här är en lista med serviceintervaller för några vanliga elbilar:
Bil |
Serviceintervall |
Notering |
BMWi3 |
Vart 3:e år eller 4000 mil |
Gratis första 3 åren upp till 4000 mil |
Renault Zoe |
1 år eller 2000 mil |
Gratis första 3 åren upp till 4500 mil |
Nissan LEAF |
1 år eller 3000 mil |
|
Kia e-Niro |
1 år eller 1500 mil |
|
Tesla Model 3 |
Saknar fasta serviceintervaller* |
|
Volkswagen ID-serien |
2 år eller enligt färddatorn |
|
Volkswagen e-Golf & e-up |
2 år eller 3000 mil |
|
Audi e-tron modeller |
2 år oavsett körsträcka |
|
Volvo XC 40 Recharge |
1 år oavsett körsträcka |
Kostnadsfritt första 3 åren upp till 10000 mil |
Polestar 2 |
Vart 3:e år eller 5 000 mil |
Kostnadsfritt första 3 åren |
* Tesla rekommenderar kontroll av bromsvätska och byte av kupéfilter vartannat år.
Vilken elbil har längst räckvidd?
För de flesta elbilsägare är räckvidden en av de viktigaste egenskaperna hos en elbil.
Här kan du läsa mer om elbilars räckvidd
Flera bilmodeller uppges komma 60 mil eller mer.
Många biltillverkare stoltserar med långa räckvidder för sina elbilar. Mercedes har flera bilmodeller som uppges komma mer än 60 mil på en full laddning. BMW IX 100 kWh har en angiven räckvidd på 630 km och Ford Mustang Mach-E RWD LR kommer 610 km. Även Polestar 3LR har en räckvidd på 610 km medan Tesla uppger att deras Model 3LR kommer 602 km. Volvos EX90 har en uppgiven räckvidd på exakt 60 mil.
Vilken elbil har allra längst räckvidd då? Det har Mercedes EQS 450+ med en räckvidd på 758 km, enligt biltillverkarens egna uppgifter.
Här är de vanligaste elbilarna och deras räckvidd:
Biltillverkare |
Modell |
Räckvidd i km* |
Always |
U5 |
410 |
Audi |
e-tron 50 |
300 |
Audi |
e-tron GT |
487 |
Audi |
Q4 35 e-tron |
338 |
Audi |
Q4 40 e-tron |
520 |
Audi |
Q4 Sportback 50 e-tron |
493 |
BMW |
i4 eDrive40 |
590 |
BMW |
I7 xDrive60 |
625 |
BMW |
iX 100 kWh |
630 |
BMW |
iX1 |
438 |
BMW |
iX3 |
460 |
BYD |
Atto 3 |
420 |
BYD |
Han |
520 |
Citroen |
e-Berlingo |
280 |
Citroen |
e-C4 |
357 |
Cupra |
Born 58 |
416 |
DFSK |
Seres 3 |
329 |
DS |
3 Crossback |
300 |
Fiat |
500e |
320 |
Ford Mustang |
Mach-E AWD SR |
400 |
Ford Mustang |
Mach-E RWD LR |
610 |
Honda |
e Advanced |
220 |
Hyundai |
IONIQ 5 58 kWh RWD |
384 |
Hyundai |
IONIQ 5 73 kWh RWD |
507 |
Hyundai |
Kona Electric 64 kWh |
484 |
Jaguar |
I-Pace SE EV400 |
480 |
Kia |
e-Soul |
452 |
Kia |
EV6 RWD |
528 |
Kia |
Niro EV |
460 |
Lexus |
UX 300e |
305 |
Maxus |
E-Deliver 3 |
238 |
Maxus |
eT90 |
330 |
Maxus |
Euniq 5 6-sits |
345 |
Maxus |
Euniq 6 |
354 |
Mercedes |
EQA 250+ |
531 |
Mercedes |
EQE 350+ |
669 |
Mercedes |
EQE 450+ |
758 |
Mercedes |
EQS 4580 4Matic |
671 |
Mercedes |
EQV |
353 |
Mercedes-AMG |
EQS 53 4Matic |
564 |
MG |
Marvel R |
402 |
MG |
MG4 |
435 |
MG |
MG5 LR |
380 |
MG |
ZS EV 2022 |
440 |
Mini |
Cooper Electric |
234 |
Nio |
ET7 Standard |
445 |
Nio |
EL7 Standard |
394 |
Nio |
ET5 Long |
580 |
Nissan |
Ariya 63 kWh |
403 |
Nissan |
Leaf+ 59 kWh |
385 |
Opel |
Corsa-e |
330 |
Opel |
Combo-e |
280 |
Peugeot |
e-2008 |
345 |
Peugeot |
e-208 |
362 |
Peugeot |
e-Rifter |
280 |
Polestar |
2 LR Dual |
487 |
Polestar |
3 LR |
610 |
Porsche |
Taycan |
444 |
Porsche |
Taycan Turbo ST |
458 |
Renault |
Kangoo E-Tech |
296 |
Renault |
Megane E-Tech 40 kWh |
300 |
Renault |
Zoe 52 kWh |
385 |
Skoda |
Enyaq RS iV |
500 |
Skoda |
Enyaq IV 80 Sportline |
528 |
Subaru |
Solterra |
415 |
Tesla |
Model 3 LR |
602 |
Tesla |
Model S Plaid |
600 |
Tesla |
Model X Plaid |
528 |
Tesla |
Model Y LR |
565 |
Toyota |
bZ4X 2WD |
511 |
Volkswagen |
ID. Buzz |
422 |
Volkswagen |
ID.3 Pro 58 kWh |
420 |
Volkswagen |
ID.4 Pro 77 kWh |
516 |
Volkswagen |
ID.5 Pro 77 kWh |
522 |
Volvo |
C40 Recharge Twin Motor |
507 |
Volvo |
XC40 Recharge SM Extended |
514 |
Volvo |
EX90 |
600 |
Xpeng |
P5 |
465 |
* Räckvidden påverkas av flera saker, t ex körstil och kyla.
Listan är skapad och uppdaterad av alltomelbil.se 2022-08-11. På deras sida kan du jämföra fler bilmodeller. Se hela listan här!
Hur lång räckvidd har en elbil på vintern?
En vanlig fråga är varför räckvidden för en elbil sällan stämmer överens med den som biltillverkaren anger. Inte minst på vintern upplever många elbilsägare en markant lägre räckvidd.
Fem tips hur du förlänger räckvidden i vinter
Batteriets kapacitet påverkas mycket av kylan, men det finns även fler faktorer som spelar in. Här är fem tips hur du kan hålla en så hög räckvidd som möjligt under årets kallare månader.
- Parkera din elbil i garage.
- Värm upp bilen innan du ska använda den.
- Undvik att gå under 20 % laddkapacitet.
- Skruva ned bilens värmefläktar.
- Ha tillräckligt med luft i däcken.
Batteriets joner får jobba hårt för att värma upp ett nedkylt batteri. I stället för att driva bilen framåt. Det påverkar så klart räckvidden. Om du har möjlighet, stå med elbilen i ett garage.
Om du behöver parkera din elbil utomhus, värm upp kupén och batteriet innan du kör iväg. De flesta elbilar kan förvärmas via en app. Om du har bilen inkopplad i en laddbox tar du ingen energi från batteriet alls.
Varje elbil reglerar temperaturen på batteriet för att det ska fungera optimalt. Systemet vill ha en viss marginal för denna reglering, så ha för vana att inte gå under 15-20% när det är väldigt kallt. Detta gäller även åt andra hållet, när bilen står parkerad i solen och extrem värme.
Om du kan sänka graden något på bilens AC och inte köra värmefläkten med fullt blås så sparar du på batteriet. Stolsvärme och rattvärme kan ge tillräcklig komfort.
Ett ökat rullmotstånd minskar elbilens räckvidd. Men visste du däcktrycket minskas i takt med ökad kyla? Om du förvarar dina däck på däckhotell så kommer trycket sjunka när du kör ut i kylan. Många elbilar varnar när däcktrycket minskar, men det är klokt att löpande fylla däcken med luft på vintern.
Hur länge håller batteriet i en elbil?
De flesta biltillverkare har långa garantier för batteriet i en elbil. En vanlig garanti har åtta år eller 16 000 mil, ofta med villkoret att batteriets kapacitet ska hålla 70 %. Ett normalt batteri förlorar drygt 2 % kapacitet per år, vilket i praktiken gör att det tidsmässigt tar minst 12 år för ett batteri att komma ner i 70 % kapacitet. Sedan påverkas batteriets livslängd mer av antal mil och körstil.
Du kan påverka livslängden.
Det finns flera råd som du bör följa om du vill att batteriets kapacitet ska hålla så länge som möjligt. Här är ett axplock:
- Ladda helst till max 80 %.
- Snabbladda inte för ofta.
- Ställ bilen i skuggan på sommaren.
- Kör lugnt och mjukt.
Batteriet mår bäst av att inte laddas fullt hela tiden. Det bästa är att hålla mellan 20 och 80 procents laddning. Flera biltillverkare har programmerat batteriet så att det varken kan laddas till max eller dräneras helt.
Det är en lyx att kunna ladda batteriet fullt på en dryg halvtimme. Men faktum är att snabbladdning sliter mer på batteriet. Laddstationer med kapacitet på 11-22 kWh ger en mer skonsam laddning.
Extrem värme sliter på elbilens batteri, så undvik att parkera direkt under en het sommarsol.
Många elbilar har en härlig körglädje med snabb acceleration. Samtidigt kan en ryckig körning slita mer på batteriet, och direkt påverka livslängden. En lugn körstil är alltså inte bara bra för säkerheten, din elbil mår bättre av att du kör så mjukt som möjligt.
Här kan du läsa mer om elbilens batteri
Vad kostar det att ladda en elbil?
Det är billigare att ladda din elbil på en laddningsstation hemma än på offentliga platser. Sedan påverkas din totala kostnad av aktuella elpriser och på vilket elavtal du har. En riktlinje är att det kostar från 90 till 200 kronor att ladda ett batteri från tomt till fullt – baserat på ett elpris på 2 kronor per kWh och en batterikapacitet på 50-100 kW.
Om du laddar på publika laddplatser varierar kostnaden mellan olika operatörer. Det brukar kosta mellan 3 och 10 kronor per kWh att ladda elbilen på offentliga laddplatser.
Se fler exempel och läs mer om laddning av elbilar här!
Hur laddar jag elbilen smartast?
Elbilens batteri mår bra av smart laddning. Några enkla tips är att inte snabbladda för ofta, och att varken ladda fullt eller låta batteriet laddas ur helt.
En batterikapacitet på 20-80 % är bäst.
Det mest optimala för elbilens batteri är att ladda det mellan 20 och 80 %.
Skaffa en laddningsstation hemma.
Det är värt att investera i en laddningsbox i garaget eller på din uppfart. Då har du en helt annan frihet att ladda bilen när du behöver det. Om du bor i en bostadsrättsförening med tillgång till egna parkeringsplatser eller garage är det klokt att uppgradera dessa platser med laddboxar. Här kan du jämföra boxar!
Här kan du läsa mer om smart laddning!
Var finns alla laddstationer för elbilar?
Eftersom allt fler personer kör elbilar växer behovet av laddningsplatser runtom i landet. Under 2022 har Naturvårdsverket gett stöd till över hundra nya snabbladdningsstationer, men det finns fortfarande ett behov av fler. Flera traditionella bensinbolag har sina egna nätverk med stationer, t ex Circle K och OKQ8 och energiföretag som Vattenfall och E.ON har byggt ut sin verksamhet med laddstationer. Sedan finns det nya företag som erbjuder snabbladdning, bl a MER, Incharge och Ionity.
I flera städer kan du också ladda bilen om du pendlar till jobbet. På dessa pendelparkeringar finns dock sällan möjlighet till snabbladdning.
Här kan du läsa mer och söka efter laddningsstationer i Sverige
Ladda ned en app för att ladda bilen
Det finns appar som har samlat flera olika leverantörer med laddningsplatser. Ett tips är att ladda ned dessa till din mobil. Här finns en lista!
Hur hög fordonsskatt har elbilar?
Elbilar har en låg fordonsskatt på 360 kronor per år. Det kan jämföras med en ny bensindriven Volvo XC60 som har en fordonsskatt på 9 507 kr/år de första tre åren och därefter 2120 kr. Nya bensin- och dieseldrivna bilar fick en markant höjd fordonsskatt på grund av att det så kallade bonus-malus-systemet ändrades efter halvårsskiftet 2022. Detta system premierar bilar med låga utsläpp.
Vad är milkostnaden för en elbil?
Det är inte helt lätt att räkna ut en exakt milkostnad för elbilar, eftersom den viktiga kostnaden för el varierar. Speciellt de senare åren har vi sett skenande elpriser vilket påverkat elbilens totalekonomi. Sedan behöver man räkna med alla faktorer som inköp, värdeminskning, servicekostnader och alla kostnader som har med laddning att göra. Fortfarande är dock elbilen klart billigare i drift än en bil med förbränningsmotor.
Total milkostnad för en elbil är cirka 20 kronor.
En generell siffra är att milkostnaden är 20 kronor om man räknar med alla viktiga kostnadsposter. I jämförelse kostar en bensindriven bil 55 kronor.
Vilken är den bästa försäkringen för elbilar?
De flesta försäkringsbolag har idag trygga försäkringar som anpassats till elbilar. Det viktiga när du jämför är inte bara försäkringens villkor, utan även hur ditt engagemang ser ut hos din leverantör. Till exempel får ICA-kunder bra villkor för en elbilsförsäkring från ICA Försäkringar. Medan If, Folksam och andra stora bolag ger sina kunder bättre villkor ju fler försäkringar de har.
Håll koll på självrisken vid elbilsförsäkring
Många nya elbilar har vagnskadegaranti vilket gör att det räcker med en halvförsäkring, men självrisken på vagnskadegarantin är ofta hög, från 5000 upp till 10 000 kr. Det kan vara viktigt att tänka på om du skulle råka ut för en vagnskada.
Vill du jämföra elbilsförsäkringar? Klicka här!
Här ger vi mer info kring försäkringar för elbil
Vad kan gå sönder på en elbil?
Det är allmänt känt att elbilar har lägre servicekostnader än vanliga bensin- och dieseldrivna fordon. Det finns färre rörliga delar och du behöver aldrig betala för oljebyten. Men även elbilar utsätts så klart för slitage.
Bromsarna kan slitas mer
Om din elbil har skivbromsar så kan de lättare drabbas av rost. Det beror på att de inte används lika mycket, eftersom elmotorn har en bromskraftsåtervinning som räcker för att stanna bilen. Det beror så klart på hur du kör, du kan välja att bromsa ordentligt för att minska risken för rost på bromsskivorna. Sedan behöver bromsvätskan bytas ut regelbundet.
Kupéfilter behöver bytas
Precis som på en vanlig bil måste kupéfiltret bytas på en elbil.
Elkomponenter kan behöva service
En elbil innehåller ett laddningssystem med avancerad teknik. En fungerande laddsystem behöver normalt inget underhåll, men det är viktigt att gå igenom systemet vid en service av elbilen.
Här kan du läsa mer om reparationer för din elbil
Är elbilen den bästa bilen för miljön?
Eftersom en elbil inte släpper ut några växthusgaser är den mycket mer miljövänlig än en diesel- och bensindriven bil. En elbil sparar 60–70 procent av växthusgasutsläppen jämfört med motsvarande fossildriven bil.
Det går åt mer energi att tillverka elbilar.
Att tillverka de avancerade batterierna kräver idag mer energi än att tillverka en fossildriven bil. När batteriproduktionen blir mer effektiv och en större del av energin kommer från förnybara källor blir elbilarnas klimatpåverkan ännu mindre.
Kan min elbil ha dragkrok?
En fråga som många elbilsägare brottas med är; kan jag dra släp och husvagn med min elbil? På grund av batteriets tyngd har många elbilar en begränsad dragvikt. Men det finns modeller som tillåter dragkrok. I vissa fall då dragvikten är begränsad kan dragkroken användas för att placera cykelhållare.
Här kan du läsa mer och se en lista över elbilar som kan ha dragkrok
Kan jag köra husvagn med elbil?
Allt fler personer vill sätta husvagnen efter en elbil. På äldre elbilar går detta inte, då de inte byggts för det. Det börjar dock bli allt vanligare med dragkrok på elbilar, och fler campingplatser börjar installera laddstolpar.
Vill du koppla på din husvagn behöver du ha en elbil med dragkrok och tillräcklig batterikapacitet samt en drivlina som klarar husvagnens vikt. Det finns idag flera elbilar som har en fabriksmonterad dragkrok när bilen beställs. Med hjälp av Transportstyrelsens släpvagnskalkylator kan du se vad som gäller för din bil.
Sök här med ditt reg-nummer.
Specialhusvagn för elbil
Det finns husvagnar som är speciellt tillverkade för elbilar. Dessa har lägre vikt och har ett eget batteri som laddas med solpaneler.
Vad är skillnaden mellan elbil och hybrid?
Den viktigaste skillnaden är att elbilen bara drivs av el, medan hybriden har två drivkrafter, el plus diesel eller bensin. En hybridbil har därför ganska mycket gemensamt med en vanlig fossildriven bil. En hybrid har till och med något större servicebehov, eftersom både elmotorn och förbränningsmotorn behöver underhåll. Sedan finns det olika typer av hybridbilar, laddhybrid och elhybrid eller mildhybrid.
Här kan du läsa mer om hybridbilar!